måndag, september 17, 2007

Neti + Verizon = SANT

Som många gått och trott länge så har Net Insight och Verizon ett mycket nära samarbete. Denna telefonintervju via Reuters bekräftar detta.


NET INSIGHT - Siktar på stabil bruttomarginal framöver - vd

2007-09-17 16:05:00

STOCKHOLM, Sept 17 (Reuters) - Nätverksbolaget Net Insight (NETIb) har som målsättning att behålla bruttomarginalen omkring 70 procent, säger bolagets vd Fredrik Trägårdh till Reuters på måndagen.

Net Insight har kontinuerligt ökat sin bruttomarginal, från 60,1 procent 2004 till 70,5 procent i fjol, året då Trägårdh tillträdde som vd.

Nya produkter med bättre kostnadsstruktur kommer ge "mycket höga marginaler en bra tid framåt", kommenterar Trägårdh i telefonintervjun med Reuters.

"Målsättningen är att hålla bruttomarginalen på den nivå där vi är idag", säger Trägårdh och hänvisar till andra kvartalets marginal på drygt 70 procent: "Jag ser inte någon risk att den ska falla dramatiskt."

Net Insight räknar sedan årsredovisningen för 2006 med att öka försäljningen "väsentligt" i år, men Trägårdh vill inte kommentera om detta innebär att ökningen kan komma att överträffa fjolårets 48 procent.

Samtidigt som intäkterna ökar kraftigt räknar Net Insight med att kostnaderna ökar med omkring 10 procent per år, vilket främst gäller utgifter för punktinsatser på forsknings- och utvecklingssidan samt internationell expansion.

Bolaget ser stora möjligheter inom så kallad kontribution, som inkluderar produktion av tv-innehåll och transport av tv-material mellan studior.

"Det är många trender i världen som passar oss väldigt väl...Vi har en mycket vass lösning i både kontributions- och distributionssegmenten. Jag märker att segmentet håller på att öka i storlek", säger Trägårdh.

Enligt Trägårdh kommer 70 procent av all bredbandstrafik att vara videorelaterad inom tre år, jämfört med 10-20 procent idag, vilket ställer nya krav på näten.

Net Insight ser vidare goda affärsmöjligheter med amerikanska operatörer såsom Verizon, som redan marknadsför bolagets plattform.

"Vi känner Verizon så bra och på ett sådant sätt som många har förmodat...De slår på stora trumman i att marknadsföra vår plattform", säger Trägårdh.

Han vill dock inte bekräfta att bolagen har tecknat avtal, men säger samtidigt att Verizon inte skulle kunna marknadsföra Net Insights produkter utan att bolagen först kommit överens.

((Jerker Hellström, Reuters Ekonominytt, fax +46-8-211601, tel +46-8-7001040, Reuters Messaging: jerker.hellstrom.reuters.com@reuters.net))


Det kommer bli en mycket, mycket intressant tid framöver för detta bolag!

Inga kommentarer:



Etiketter

Senaste nytt från Di.se

Error loading feed.

Broadcastbuyer.tv

Error loading feed.

Kontakta mig gärna via

Bloggarkiv

Google
 
Free Counter Free Counter