torsdag, oktober 23, 2008

Net Insight AB (SE) - Delårsrapport januari - september 2008

Net Insight AB    

Published: 08:30 23.10.2008 GMT+2 /HUGIN /Source: Net Insight AB /SSE: NETIB /ISIN: SE0000366098

Delårsrapport januari - september 2008

DELÅRSRAPPORT JANUARI - SEPTEMBER 2008
Net Insight AB (publ), org nr. 556533-4397
 
 
 
Januari - september 2008
 
  •          Försäljningen ökade med 22% till 204,1 MSEK (167,2).
  •          Rörelseresultatet ökade med 95% till 28,6 MSEK (14,7).
  •          Resultat efter skatt förbättrades med 101% till 31,0 MSEK (15,4).
  •          Nettomarginalen uppgick till 15,2% (9,2).
  •          Bruttomarginalen som uppgick  till 71,6% har påverkats av omklassificering av kostnader för sålda tjänster till direkta kostnader. Justerat för denna post uppgick bruttomarginalen till 73,6% (70,6).
  •          Intäkter från mjukvara och tjänster ökade till 74,6 MSEK (37,6).
  •          Resultat per aktie uppgick till 0,08 SEK (0,04).
  •  
     
    Tredje kvartalet 2008
     
  •          Försäljningen ökade med 14% till 66,2 MSEK (58,3).
  •          Rörelseresultatet ökade med 33% till 8,6 MSEK (6,5)
  •          Resultat efter skatt förbättrades med 36% till 9,1 MSEK (6,7).
  •          Bruttomarginalen som uppgick till 74,8% har påverkats av omklassificering av  kostnader för sålda tjänster till direkta kostnader. Justerat för denna post uppgick bruttomarginalen till 76,8% (70,6).
  •          Intäkter från mjukvara och tjänster ökade till 33,8 MSEK (12,6).
  •          Totalt kassaflöde uppgick till 14,0 MSEK (4,3).
  •          Resultat per aktie uppgick till 0,02 SEK (0,02).
  •  
    De grundläggande marknadsdrivkrafterna är starka. Världen över fortsätter TV-bolag och nätoperatörer med sin övergång till marksänd digital-TV (DTT) och HDTV. Tele- och kabel-TV-operatörer har påbörjat större IPTV-installationer och de första kommersiella mobil-TV-näten startas upp. Vi ser en kraftig ökning av videotrafik i kommunikationsnätverk världen över.
    De nio första månaderna under 2008 är vår mest lönsamma period hittills med starka marginaler, positivt kassaflöde och ökad försäljning. Vi har byggt en kundbas som genererar ett stabilt flöde av löpande affärer och vi vinner nya kunder på nya marknader. I en del större projekt är försäljningscyklerna längre och försäljningen varierar mellan kvartalen på grund av timing i dessa projektavslut.
    Olympiska spelen 2008 är avslutade och enligt rapporterna i media var detta världens största och mest "mission critical" TV-evenemang hittills. Som tidigare kommunicerats levererade och installerade Net Insight sin Nimbra-utrustning till Beijing Olympic Broadcasting. Detta är en mycket viktig affär för Net Insight och vår nätlösning har väckt ett stort marknadsintresse vilket redan har lett till en del nya affärer för oss.
    Digital-TV är på gång i Kina, världens största TV-marknad, och regeringen har satt en aggressiv tidsplan för övergången till marksänd digital-TV. Mobil-TV tar också fart i Kina när det kinesiska regeringsorganet SARFT planerar att i slutet av 2009 ha startat mobil-TV-tjänster över hela landet. För Net Insight innebär detta nya affärsmöjligheter och under det tredje kvartalet erhöll vi en första beställning för ett TV-distributionsnät i Kina.
    Vi har idag ett flertal telekomoperatörer som kunder. I Nordamerika, liksom i Asien, har vi nyligen vunnit mindre initiala affärer med telekomoperatörer och dessa kundrelationer utgör betydande affärsmöjligheter framgent för Net Insight nu när storskaliga IPTV-, och andra nätverk byggs.
    Vi har investerat i våra försäljningskanaler för en fortsatt expansion inom de prioriterade segmenten i Europa och Asien. Nya lokala samarbetspartners och den utökade försäljningsorganisationen driver nya affärer i dessa regioner även om det tar viss tid innan vi uppnår full effekt på marknaden. Vi arbetar aktivt med många nya projekt i mer än 30 länder.
    Övergången till marksänd digital-TV fortsätter över hela världen och är en viktig marknadsdrivkraft för Net Insight vilken har skapat ett flertal affärer och nya möjligheter. Storleken på de första individuella DTT-affärerna hittills varit mindre än vi först förutsåg och på en del marknader tar digitaliseringsprocessen något längre tid, men våra  utomordentligt starka kundreferenser är nu en betydande tillgång för oss.
    Våra framgångar under första delen av 2008 har varit mycket uppmuntrande och Net Insight har nu byggt en mycket stark position för att växa vidare på våra prioriterade marknader. Vår marknadsledande produktportfölj för effektiv transport i medienät, en stabil kundbas, stark finansiell position samt en växande marknadsnärvaro utgör en bra plattform för framtiden.
     
    Hela rapporten finns att hämta som pdf-fil nedan.
     
    Stockholm, 23 oktober 2008
     
    Fredrik Trägårdh
    Verkställande direktör
     
     
    För information, kontakta:
    Fredrik Trägårdh, VD Net Insight AB
    Tel.: 08-685 04 00, email: fredrik.tragardh@netinsight.net
     
    Lars Kevsjö, CFO Net Insight AB
    Tel.: 08-685 04 00, email: lars.kevsjo@netinsight.net
     
    Net Insight AB
    Box 42093
    126 14 Stockholm
    Tel 08-685 04 00
    www.netinsight.net
    Org nr. 556533-4397


    Delårsrapport jan-sep 2008

    This press release was brought to you by Hugin Online, distributor of electronic press releases for companies listed on selected European stock exchanges. Address: http://www.huginonline.com/Sweden/NETIB

    To alter your subscription profile or to unsubscribe, please go to: http://www.huginonline.com/email

    The Hugin Team






    This content was distributed through

    Hugin Group

    - connecting communication professionals with their target audience. Visit us here.
    Unsubscribe

    Inga kommentarer:



    Etiketter

    Senaste nytt från Di.se

    Error loading feed.

    Broadcastbuyer.tv

    Error loading feed.

    Kontakta mig gärna via

    Bloggarkiv

    Google
     
    Free Counter Free Counter