![]() |
Published: 08:30 CET 19-02-2010 /HUGIN /Source: Net Insight AB /SSE: NETIB /ISIN: SE0000366098
Net Insight AB (publ), org nr. 556533-4397
Helåret 2009
- Försäljningen uppgick till 232,8 MSEK (274,3).
- Intäkter från mjukvara och tjänster uppgick till 64,3 MSEK (90,9).
- Förbättrad bruttomarginal om 76,4% (72,4).
- Rörelsemarginal om 14,6% (13,8)
- Resultat före skatt uppgick till 31,6 MSEK (40,9).
- Totalt kassaflöde uppgick till 0,3 MSEK (23,5).
- Resultat per aktie uppgick till 0,09 SEK (0,18). Minskningen är påverkad av större aktiveringar av uppskjutna skattefordringar 2008.
Fjärde kvartalet 2009
- Försäljningen uppgick till 52,2 MSEK (70,2).
- Intäkter från mjukvara och tjänster uppgick till 17,8 MSEK (13,7).
- Bruttomarginal om 74,1% (74,7).
- Rörelsemarginal om 4,2% (14,0)
- Resultat före skatt uppgick till 8,2 MSEK (9,1).
- Totalt kassaflöde uppgick till 2,3 MSEK (10,4).
- Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (0,10). Minskningen är påverkad av större aktiveringar av uppskjutna skattefordringar 2008.
VD-kommentar
Vår försäljning har inte växt som planerat under året och jag kan se tre huvudsakliga skäl till detta. Under 2009 minskade de återkommande beställningarna från existerande kunder men är fortfarande väsentliga, vi hade inga större projekt i leveransfasen samt att investeringsbeslut fördröjdes på många marknader. De makroekonomiska förutsättningarna under 2009 är välkända och hade en negativ effekt på vår bransch.
Trots detta kan vi redovisa en positivt resultat och kassaflöde samt en stark bruttomarginal.
En stor del av våra affärer är av projektkaraktär vilket betyder att intäkten
varierar över tiden. EMEA-regionen utvecklades starkt men både APAC och Amerika tappade försäljning jämfört med förra året. Vi har fortsatt att vinna beställningar till nya nätverk för marksänd digital-TV och vi har en stark position bland operatörer av medieintensiva nätverk. Under 2009 har vi även vunnit nya viktiga affärer för både kabel-TV och IPTV-nät.
En annan mycket positiv utveckling är att vi vann många nya kunder och adderade sex nya länder till vår marknadstäckning. Brasilien och Indien är två nya och potentiellt stora marknader för Net Insight där vi har vunnit affärer med ledande TV-bolag och teleoperatörer. I Mellanöstern och Kina har vi fortsatt att leverera utrustning till viktiga TV-nätverk för produktion, kontribution och distribution. Ett viktigt steg i vår tillväxtstrategi togs under året när vi vann några affärer tillsammans med stora globala systemintegratörer.
Vår bransch förbereder sig för den pågående "explosionen" av videotrafik i nätverken och Net Insight är väl förberedda att hjälpa våra kunder att effektivt möta den utmaningen. Vi vinner ofta affärer baserat på vår väldokumenterade förmåga att alltid leverera fullständig tjänstegaranti, lägsta totala kostnad och vår förmåga att kombinera IP och optiska transportmöjligheter i en gemensam lösning. Under 2009 visade vi att vi hjälper kunderna att minska komplexiteten i sina nätverk, minska driftskostnaderna och samtidigt göra det möjligt att introducera nya intäktsskapande tjänster.
Våra nya kunder, vårt väsentligt utökade produkterbjudande för IP-transport och vår sunda finansiella position gör oss väl förberedda inför framtiden. Jag återupprepar att Net Insight har en stark marknadsposition och vi fortsätter med full kraft att arbeta i enlighet med våra strategier för tillväxt.
Stockholm, 19 februari 2010
Fredrik Trägårdh
VD
För information, kontakta:
Fredrik Trägårdh, VD Net Insight AB
Tel.: 08-685 04 00, email: fredrik.tragardh@netinsight.net
Thomas Bergström, CFO, Net Insight AB
Tel.: 08-685 04 00, email: thomas.bergstrom@netinsight.net
Net Insight AB (Org nr. 556533-4397)
Box 42093, 126 14 Stockholm, Tel 08-685 04 00, www.netinsight.net
Fullständig rapport finns nedan i pdf.
HUG#1386292
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar