torsdag, juni 01, 2017

Swedish Touring Car Championship (STCC) och Lagardère Sports väljer Net Insight och Storyfire för att leverera ett innovativt live OTT streaming-format för STCC baserat på Sye

Net Insight AB    

Published: 16:38 CEST 01-06-2017 /GlobeNewswire /Source: Net Insight AB / : NETIB /ISIN: SE0000366098

Swedish Touring Car Championship (STCC) och Lagardère Sports väljer Net Insight och Storyfire för att leverera ett innovativt live OTT streaming-format för STCC baserat på Sye

Net Insight samarbetar med STCC och Lagardère för att för första gången visa upp Sye och förmedla en ny upplevelse till nordiska racing fans

Stockholm - Net Insight, ledande leverantör av transport och resursplanering inom TV och media, samarbetar med STCC, Lagardère Sports och Storyfire för att ge verkligt fängslande upplevelser av racingtävlingar på mobila enheter. Lösningen kommer att strömmas och vara tillgänglig för alla fans under premiären av STCCs evenemang på Solvalla den 17 juni 2017.

"Vi är väldigt glada över att kunna ta STCC närmare alla motorsportentusiaster och erbjuda dem en helt ny tittarupplevelse. TV- och medieindustrin går för närvarande genom en stor omvandling och partnerskapet är lika viktigt som det är spännande när det gäller att visa framtiden för tv och föra människor närmare varandra. Det visar också nya sätt att tjäna pengar på sportinnehåll genom att engagera tittarna," säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight.

Net Insight har samarbetat med produktionsföretaget Storyfire för att skapa ett nytt format för racing som verkligen förändrar att titta på direktsänd motorsport. Det innehåller parallella flöden från välkända influencers inom motorsport inklusive kommentarer och analyser om loppet. App-lösningen innehåller även bilkameror som gör det möjligt för tittarna att följa sin favoritförare och visa flera flöden samtidigt för att följa parallella händelser på banan. Den låga fördröjningen, synkroniserad leverans och snabbt kanalbyte via Net Insights live OTT-lösning Sye är grundläggande för att ge en äkta live-upplevelse och för att engagera tittarna.

"Detta är en första glimt av framtiden för att titta på live sport. STCC har alltid varit en pionjär för att skapa nya mervärdestjänster för våra fans och vi är säkra på att de kommer att vara lika exalterade som vi är när vi gör det tillgängligt för våra tävlingssändningar," säger Jonas Lundin, vd på STCC.

Lagardère är en ledande sport- och nöjesagentur som har samarbetat med STCC kring sponsor- och gästfrihetsrättigheter och som har bidragit till att utforska nya intäktsmöjligheterna i samarbete med sponsorer.

 "Det här formatet öppnar också upp många nya möjligheter för innehållsägare och rättighetsinnehavare att tjäna pengar på sitt innehåll utan att kannibalisera på befintliga rättigheter. Vi är glada att vara med i detta banbrytande projekt och ser en stor potential för andra sporter och internationella evenemang för att ytterligare tjäna pengar på innehållet," säger Martin Håkansson, vd på Lagardère Sports Scandinavia.

Lösningen kompletterar den vanliga TV-sändningen och öppnar nya intäktsströmmar och intäktsmöjligheter för innehålls- och rättighetsinnehavare.

"Det här formatet har utvecklats för att tv-bolag och dess rättighetsinnehavare ska kunna utveckla sitt erbjudande till en digital och specifik målgrupp. Det skapar också möjligheter att distribuera STCC-tävlingen till andra mediapartners, och öppnar upp flera utvalda fönster av livesändningar för dess rättighetsägare. Den kreativa idéen är en första upplevelse av det nya livesända formatet som kombinerar den traditionella tv-sändningen med känslan av att vara med i bilen tillsammans med STCC-föraren", säger Tobias Bringholm, grundare och vd på Storyfire.

Eventet på Solvalla den 17 juni 2017 kommer att vara ett showcase för sponsorer och partners, för att lyfta fram potentialen inför en eventuell full utrullning under 2018. Ordervärdet för eventet är mindre än 1 miljon SEK.

För mer information, kontakta:
Fredrik Tumegård, VD på Net Insight AB, +46 8 685 04 00,
fredrik.tumegard@netinsight.net

Denna information är sådan information som Net Insight är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 juni 2017 kl. 16.30

Om Net Insight

Net Insights vision är att möjliggöra en live och interaktiv TV-upplevelse för alla världen över. Vårt mål är att leda utvecklingen och möjliggöra en global mediemarknadsplats där live-innehåll kan delas och interaktion bland TV-publiken kan ske i realtid. Vi vill skapa medieupplevelser för framtiden, med fokus på innehåll.

Net Insight levererar produkter, mjukvara och tjänster för effektiv, högkvalitativ medietransport, tillsammans med effektiv resursplanering, som skapar en förbättrad TV-upplevelse. Net Insights erbjudande omfattar hela mediespektrat, från TV-kameror och TV-studior, ända fram till TV-konsumenter. Våra lösningar gynnar nätoperatörer och TV- och produktionsbolag genom att sänka den totala ägandekostnaden, förbättra deras arbetsflöden och ge dem möjlighet att hitta nya affärsmöjligheter.

Fler än 500 ledande kunder levererar affärskritiska medietjänster med Net Insights produkter i över 60 länder. Net Insight är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information, se netinsight.net

Om Swedish Touring Car Championship (STCC):

För mer information, se www.stcc.se/

Om Lagardère Sports

För mer information, se lagardere-se.com/

Om Storyfire

För mer information, se storyfire.se/



Pressmeddelande (PDF)



This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions (One Liberty Plaza, 165 Broadway, New York, NY 10006. Tel: +1 212 401 8700. www.nasdaqomx.com) on behalf of NASDAQ OMX Corporate Solutions clients. Source: Net Insight AB, Box 42093, STOCKHOLM 126 14, Sverige
If you would like to unsubscribe and stop receiving these e-mails click here.

Inga kommentarer:



Etiketter

Senaste nytt från Di.se

Broadcastbuyer.tv

Kontakta mig gärna via

Bloggarkiv

Google
 
Free Counter